Customize

scientologist in board of Amnesty Gothenburg?/Scientolog i Amnestys Göteborgsledning?

Discussion in 'Prosjekt Chanology' started by elron, Apr 27, 2009.

1. elron Member

scientologist in board of Amnesty Gothenburg?/Scientolog i Amnestys Göteborgsledning?

Swedish
    Enligt denna hemsida heter en av medlemmarna i styrelsen för Amnesty i Göteborg Anders Håkmar:
    Amnesty >> Göteborgsstyrelsen

En göteborgare vid namn Anders Håkmar gick 1967 eller 1968 med i Scientology. Om jag minns rätt skrev han på ett kontrakt på en miljard år för Sea Org. Hans arbete för sekten bestod i att översätta Hubbards skrifter till svenska. Har för mig att han flyttade till sektens högkvarter i Stockholm för detta.

Har inte hittat några uppgifter om Håkmars kontakter med sekten efter januari 1987:
    Anders Hakmar - Scientology Service Completions | Truth About Scientology Statistics Project

Lär fortfarande ha arbetat som översättare ca 1989, men om detta var för Scientology eller någon annan känner jag inte till.

Några senare uppgifter om honom har jag inte.

Någon som vet om denne Anders Håkmar är samma person som styelsemedlemmen i Amnesty Göteborg, och om han i så fall fortfarande är scientolog?

(Då Håkmar är ett tämligen ovanligt namn är det ganska troligt att det rör sig om samma person.)

English
    According to this site (sorry - in Swedish only!) one of the members of the board of Amnesty in Gothenburg is named Anders Håkmar:
    Amnesty >> Göteborgsstyrelsen

A Gothenburg resident named Anders Håkmar joined Scientology 1967 or 1968. If I remember right he signed a billion year Sea Org contract. His job for the cult was to translate Hubbard's writings to Swedish. I think he moved to the cult's head quarter in Stockholm for this.

I haven't found any information regarding Håkmar's contacts with the cult after January 1987:
    Anders Hakmar - Scientology Service Completions | Truth About Scientology Statistics Project

He seems to have still worked as a translator around 1989, but if this was for Scientology or somebody else, I don't know.

I have no newer information on him.

Anybody knows if this Anders Håkmar is the same person who is member of the board of Amnesty, Gothenburg, and - if so - if he still is a scientologist?

(Since Håkmar is a rather unusual name, it seems quite possible that it is the same person.)
  2. Hombre Moderator Skandinaviska

Re: scientologist in board of Amnesty Gothenburg?/Scientolog i Amnestys Göteborgsledn

Hmm... enligt eniro.se finns det bara en Anders Håkmar. Får upp två sökresultat men med samma address... ena säger Hans Ander Håkmar men det behöver nödvändigt vis inte betyda något. Jag heter ju egentligen Charles Hombre den 9001e.

Tror inte att det rör sig om någon nuvarande koppling, om han inte är OSA. Troligtvis har han lämnat om han inte gjort en kurs på över 20 år, men man vet aldrig.
  3. elron Member

Re: scientologist in board of Amnesty Gothenburg?/Scientolog i Amnestys Göteborgsledn

Förhoppningsvis har du rätt. Men uppgifterna på The Truth About Scientology är inte kompletta - han kan alltså ha tagit kurser efter 1987.

Tycker mig se två rimliga skäl för Scientology att försöka infiltrera Amnesty:
    1. Man vill avvärja eventuell Amnestykritik mot sekten för brott mot mänskliga rättigheter.
    2. Man vill förmå Amnesty att kritisera psykiatrin för brott mot mänskliga rättigheter.
  4. Hombre Moderator Skandinaviska

^ Bör ju nämnas att punkt 1 kan vara på väg, men det är Amnesty International i London och vetefan hur mycket göteborg kan säga om det.
  5. MongoLloyd Member

Det är rent allmänt osannolikt att någon som var med i slutet av 80-talet i Sverige fortfarande är med. De har tappat mer än 90% av sina medlemmar sedan dess (2-3000 till cirka 2-300).

Gick han med '68 lär han ha nått hyfsat högt vid det här laget om han stannat kvar, iallafall så att han gjort _något_ märkbart avtryck de senaste 20 åren.

Kan säga att det namnet inte dykt upp i de små kartläggningarna jag försökt göra över de nu-aktiva medlemmarna.

Sen vet jag inte om det är helt rimligt att tro att en hängiven Scientolog skulle verkligen vara med i något så 'meningslöst' som en sån wog-organisation som Amnesty. Såvida det inte var en OSA-infiltrations-grej (i så fall en konstig måltavla. Varför inte en 'psyk'-organisation istället?).

Men CoS i Sverige är ärligt talat för liten och svag för att på allvar försöka något sådant oavsett. Kanske på 80-talet, och kanske i Danmark idag. Men inte i Sverige idag.

Så, såvida det inte dyker upp något mer konkret skulle jag avfärda det hela.

Share This Page

Customize Theme Colors

Close

Choose a color via Color picker or click the predefined style names!

Primary Color :

Secondary Color :
Predefined Skins